Kleuren vertellen meer dan je denkt. Dat geldt niet alleen voor je kleding. Als je in marketing en sales werkt dan ‘plak’ je kleuren op mensen. Dat geeft aan wat voor type mens je tegenover je hebt zitten!

Wanneer je dan ook nog weet, wat je eigen kleur of kleuren zijn, dan kun je daar in een verkoopgesprek je voordeel mee doen! Onlangs was ik bij Monica Bunnik voor de introductie op de DISC-training. Monica helpt teams, leidinggevenden en zeker ook ondernemers om meer inzicht te krijgen in elkaars kwaliteiten en valkuilen voor het verbeteren van de samenwerking.

Groen

In de training vertelt Monica aan de hand van voorbeelden hoe DISC in elkaar zit. En het leuke is dat je met een snelle DISC-scan jouw eigen kleur(en) te weten komt. Groen staat voor STABILITEIT; BLAUW voor CONFORMITEIT; ROOD voor DOMINANT en GEEL voor INVLOED. Natuurlijk heb je allemaal van alle kleuren iets. Uit mijn quick-scan bleek dat mijn hoofdkleur GROEN is en BLAUW mijn ‘tweede’ kleur. Dat herken ik wel. Groot inlevingsvermogen, zorgvuldig en weloverwogen in de plus. Ook mijn valkuilen waren inkoppers, soms twijfelen, pietluttig en afwachtend. Grappig om jezelf te herkennen.

Puzzelen

Vervolgens mochten we met elkaar in groepjes kleine puzzels oplossen. In de eerste groep werkten aangrenzende kleuren met elkaar. Ik was met de andere ‘groenen’ samen met de ‘gelen’ aan het werk. Ik ben niet zo van het puzzelen en gelukkig nam een ander de leiding. En werden ze stuk voor stuk opgelost. Dat was, voor mij een fijne samenwerking.

Samenwerking

In de tweede ronde werden tegenovergestelde kleuren aan het werk gezet samen. Dat betekent voor mij samenwerken met ‘rood’. Gek genoeg was deze samenwerking voor mijn gevoel minder leuk. En het resultaat was ook minder dan in de eerste ronde.

Valkuil

In de nabespreking gaven alle deelnemers aan hoe ze de uitvoering van de opdrachten hadden ervaren. En dan zie je nog beter waar je eigen valkuilen zitten. En ja, ik was ook behoorlijk in de mijne getrapt. Daar heb ik van geleerd! Twijfelen aan mezelf, reactief en het aan een ander overlaten omdat puzzelen niet mijn ding is. Dat helpt niet bij het behalen van een resultaat.

Gesprek

Daar ben ik over gaan nadenken. En ik neem het mee in mijn voorbereiding van mijn acquisitiegesprekken met nieuwe klanten. En dan niet alleen mijn valkuilen maar zeker ook mijn kwaliteiten. Dat helpt. Afgelopen week heb ik weer een heel fijn gesprek gevoerd. Dat voelt goed. En levert hopelijk een opdracht op.

En wil je nu ook weten wat voor kleur je bent? En daar je voordeel mee doen? Dat kan. Op woensdag 19 februari 2020 organiseert Monica de Lunch & Learn DISC-Quiz. En wil je er dieper induiken, ga dan naar de DISC Masterclass op donderdag 26 maart 2020. Dan ga je een hele ochtend aan de slag. Met als resultaat inzicht in je eigen kwaliteiten en valkuilen. Wil je meer weten? Kijk dan op www.monicabunnik.nl of mail naar mail@monicabunnik.nl.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *