Zinvolle communicatie die resultaat oplevert, in de vorm van mogelijke leads en wellicht zelfs wel nieuwe klanten, start altijd met het goed omschrijven van je klant.

Ja, nu zul je denken, dat is niet zo ingewikkeld, daar ben ik zo mee klaar. Bijvoorbeeld: “Mijn klanten zijn alle mensen die behoeften hebben aan mijn product. Of: “Ik richt mijn dienstverlening op alle MKB-bedrijven bij mij in de buurt!”

Klaar

Vast wel herkenbaar: Zo’n lekker algemene omschrijving. Zo, dat is klaar. Maar als je er nog even goed naar kijkt. Wat zeg je nu eigenlijk? Door zo’n algemene omschrijving te accepteren, doe je je zelf tekort. En effectieve communicatie voor jouw bedrijf komt er niet. Waarom niet?

Niets

Het is alles én het is niets. Met andere woorden, het geeft geen richting. En het is zo groot dat je de kans loopt dat jouw communicatie zo algemeen wordt dat niemand in die grote doelgroep zich aangesproken voelt. En dat is niet goed, want dat levert niets op.

Hoe?

Hoe dan wel? Het vergt iets meer denkwerk en vragen aan jezelf. Voor wie ben ik nu eigenlijk aan het werk? Op welk type ondernemer richt ik mij? Hoe ziet hij er uit? Of zijn het hoofdzakelijk vrouwen? En hoe oud is hij of zij? Hoe draait hij zijn onderneming? Is hij een één-pitter? Of heeft hij minimaal vijf medewerkers? Wat is zijn omzet? Hoe gedraagt hij zich buiten werktijd? Is hij veel online zijn informatie aan het opzoeken? Of gaat hij meer af op offline informatie?

Vragen

Zo maar een paar vragen. En ik heb er nog veel meer. Want ik heb inmiddels een vragenlijst ontwikkeld om bij mijn klanten uit te vragen hoe hun klanten en vooral gewenste klanten eruit zien. Alle antwoorden neem je mee in een complete beschrijving van jouw ideale klant. Dat is pagina 1 van jouw op te bouwen werkdocument voor jouw communicatie waarin je straks ook de volgende vier stappen (problemen van mijn klant, oplossingen voor mijn klant, kanalen en boodschap) gaat beschrijven. Daarover meer in mijn volgende blogs.

Focus

En ja, dan heb je die volledig uitgeschreven beschrijving van jouw ideale klant, in vaktermen ook wel persona genoemd. Die zorgt ervoor dat je gaat benoemen in jouw communicatie dat je werkt voor én met dit type klant. En dat je dus kiest en focus aanbrengt. Dat is krachtig en eng. Want ja, dan voelen al die andere potentiële klanten zich niet aangesproken? En wat als je zo op voorhand al klanten uit sluit?

Uitstraling

Ik kan je vertellen, dat gebeurt niet. Jouw focus zorgt ervoor dat je zo meteen een duidelijke boodschap hebt, een overzichtelijk productaanbod hebt en het goede communicatie kanaal kiest. En omdat je uitstraalt voor wie je wilt werken, gaat dat op den duur ook echt gebeuren! Natuurlijk komen er ook wel klanten naar je toe die niet precies in jouw klantomschrijving passen. En wat doe je dan? Ik acteer altijd op gevoel, als ik voel dat het klopt, dan ga ik gewoon aan de slag!

Wil je echt aan de slag met het uitschrijven van jouw ideale klant, jouw persona maken? En heb je hier graag mijn uitgebreide vragenlijst bij? Die kun je aanvragen via winny@paauwcommunicatie.nl. In de volgende blog: Waar ligt mijn klant wakker van?

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *