Jij bent sterk in jouw vak. Jij vindt bezig zijn met jouw onderneming super gaaf. Werken met én voor jouw klanten vind je het allerleukst. Zorgen voor je eigen zichtbaarheid om meer business binnen te halen, dat vinden veel ondernemers minder leuk of stom gedoe!

Of het kost veel te veel tijd! Het levert toch niets op dus waarom zou je je nog druk maken over jouw zichtbaarheid? Het simpele antwoord: Het is nodig om een constante stroom aan business te hebben. Om het overzichtelijk en helder te houden, neem ik altijd de volgende vijf stappen.

  1. Ideale klant?

In de eerste stap denk je goed na over jouw ideale klant. Hoe ziet hij er uit?  Welke functie heeft hij? Welk soort bedrijf werkt hij? Waar kun je hem bereiken? Door jouw ideale klant te omschrijven en dus op papier te zetten, krijg je meer focus waardoor jouw boodschap straks beter aan komt.

  1. Zorgen

De tweede stap gaat over de zorgen en problemen van jouw ideale klant. Deze stap slaan veel ondernemers over waardoor ze heel hard gaan roepen hoe mooi hun product of dienst is zonder te laten zien dat ze begrijpen dat de ontvanger een zorg of probleem, ook wel behoeften, heeft. Dus, omschrijf heel expliciet waar jouw potentiele klanten wakker van liggen. Hoe beter je dat snapt, hoe effectiever je straks kunt gaan communiceren. Want jouw product of dienst is de oplossing voor de zorg of het probleem van jouw klant.

  1. Oplossing?

Dan kom je al snel uit bij de derde stap. Hoe zorgt jouw product of dienst ervoor dat het probleem van jouw klant wordt opgelost? Ook dit schrijf je helemaal uit vanuit de behoeften van jouw klant. Laat zien dat je begrijpt wat zijn probleem is. En vervolgens leg je uit wat jouw oplossingen zijn. En let op, deel zoveel mogelijk jouw kennis, zonder te gaan verkopen. Hoe meer jouw klant van je krijgt en ziet hoe groter de gunfactor wordt die nodig is om uiteindelijk bij jou klant te worden.

  1. Kanalen

In stap vier denk je na over de kanalen waarmee je jouw klant kunt bereiken. Via social media, een e-mail nieuwsbrief, offline communicatie kanalen of een combi? De makkelijkste manier om hier achter te komen is het gewoon vragen aan jouw klanten. Hoe zoeken zij naar informatie? Wat vinden zij prettige kanalen? Je kunt ook gewoon beginnen. Bijvoorbeeld met LinkedIn voor B-2-B en Facebook/Instagram voor B-2-C en dan monitoren wat er gebeurt. En in de basis zorg je er natuurlijk voor dat jouw digitale visitekaartje, jouw website een goede landingspagina vormt voor geïnteresseerde klanten.

  1. Verhaal

Stap vijf is de daadwerkelijke productie van jouw verhaal, jouw content. Nu heb je profijt van alles wat je eerder hebt uitgeschreven. Je weet op wie je je richt, wat zijn problemen zijn, hoe jouw product inspeelt op zijn behoeften en waar jouw klant zich bevindt. Je start simpel door posts te maken over de zorgen van jouw klant. En te vertellen hoe jij dat kunt oplossen. Geef tips, beantwoord de meest gestelde vragen en laat jezelf zien.

Marketing en communicatie kost tijd en is gedoe. Dat vinden veel ondernemers. Echter wanneer je de tijd neemt (en dus inplant in je agenda) om een goede basis te maken door de vijf stappen uit te voeren dan kun je je tijd die nodig is om content te maken effectiever besteden. Ik werk één keer per maand aan mijn eigen communicatie. Door berichten voor te bereiden en na te denken over te gebruiken foto’s of video’s. Ik gebruik tools om de berichten in te plannen. Dat zorgt ervoor dat ik niet iedere week denk: Oeps, wat moet ik nu weer posten?

Wil je echt aan de slag met jouw marketing en communicatie? Ik geef regelmatig praktische trainingen waardoor je echt in beweging komt en aan de slag gaat met jouw communicatie. En wie weet ga je het misschien zelfs wel leuk vinden. Kijk hier voor meer info. En dan spreken wij elkaar!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *