Website. Nieuwsbrief. Facebook. Instagram. LinkedIn. Heb je al deze kanalen nodig om jouw klant te bereiken? Of ga je één kanaal inzetten? Of twee? Of…? Voor resultaat van jouw marketing en communicatie is het belangrijk dat je die kanalen kiest, in de juiste communicatiemix, die jouw klanten gebruiken om informatie te zoeken en bij te blijven.

In die kanalen wil jij zichtbaar zijn!

Zee

Is dit nou zo moeilijk? Nee hoor, het is echt geen hogere wiskunde. Iedereen kent de talloze mogelijkheden van communicatie. Zeker nu, alles gaat online. Maar dat is ook gelijk de moeilijkheid. We worden met zijn allen 24/7 overspoeld met info. En dat betekent dat jouw informatie in deze zee aan info mee gaat. En de kans dus levensgroot is dat jouw informatie verloren gaat. En dat is jammer van al je inspanningen, toch?

Rijtje

Niet zomaar ergens beginnen en kijken waar je uit komt. Zonde van je tijd en energie. Denk na over jouw communicatiemix. Hoe doe je dat? Begin met op een rijtje te zetten welke middelen je nu al gebruikt. Iedere ondernemer heeft een website. Ook is er vaak wel een account (of meerdere) op social media. En misschien verstuur je ook nog regelmatig een nieuwsbrief.

Vragen

Nu je overzicht hebt van de communicatiemiddelen die je nu gebruikt, kun je gaan toetsen. Vraag je klanten wat het laatste is wat ze van jou hebben gezien. Hebben ze überhaupt iets gezien? En weten ze dan nog waar dat was? En waar het over ging? Of hebben ze niets gezien? Vraag dan welke middelen zij raadplegen. Ga altijd in gesprek met je nieuwe of bestaande klant. Door vragen te stellen, weet je meer over de effectiviteit van de inzet van een kanaal.

Cijfers

Meten = weten! Je kunt ook naar de statistieken kijken. Hoe vaak wordt jouw website bezocht? Wat weet je dan van de bezoekers? En welke pagina is het meest populair? Ook het bereik van je posts op socials is in statistieken te vangen. Datzelfde geldt voor je e-mail nieuwsbrief. Allemaal informatie om je te helpen een keuze te maken welke kanalen je inzet om de boodschap bij jouw klant te krijgen.

Denkfout

Wat je niet moet doen, is doen wat een ander doet. Huh? Ik zie regelmatig dat alles wordt ingezet omdat de concullega dat ook doet. Hier maak je als je het mij vraagt twee denkfouten. De eerste: Wie zegt dat die collega resultaat heeft van zijn of haar communicatie-inspanningen? En de tweede denkfout? Hoe ga je alle middelen in hemelsnaam bij houden? Heb je meerdere socials, je website en een nieuwsbrief dan wordt jouw communicatie een dagtaak! En dat wil je niet en dat kan niet. Gevolg is dan ook dat je na een week of wat niet meer de tijd en de energie hebt om alles bij te houden. Jammer want een toevallige passant op jouw Facebook of Insta ziet dat de informatie en het nieuws daar niet actueel is. En dan sta je 0-1 achter!

Gratis

Even nadenken over jouw communicatiemix is verstandig. Als je niet weet waar je moet beginnen? Ik geef twee keer per maand een gratis communicatiescan weg. Dan analyseer ik wat ik zie van jouw communicatie. Ook geef ik daarin alle tips die ik kan bedenken. Wil je dit ook? Stuur een mail naar winny@paauwcommunicatie.nl en dan spreken we elkaar!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *