Vier weken onderweg in mijn eigen bedrijf. Huisstijl, kantoor, netwerken, eerste opdrachten, helemaal top! Wat een energie krijg ik hier van. Mijn hoofd loopt over van de acties, voor mijn klanten, voor mijn eigen onderneming. Werken in mijn bedrijf en werken aan mijn bedrijf. Bewust zijn van de keuzes die ik maak in mijn agenda, wanneer doe ik wat, hoe en waarom? Voor je het weet, is het heel ingewikkeld. En dat wil ik niet. En dat hoeft ook niet.

Focus en eenvoud
Waarom ben ik voor mezelf begonnen? Om ondernemers te helpen op een eenvoudige manier doeltreffend met hun klanten te communiceren. Door focus te hebben op wat ze willen vertellen en aan wie. En te weten met welke middelen ze deze groep kunnen bereiken. En dat is niet meer zo eenvoudig. Of maken we het moeilijk?

Veranderingen
De wereld verandert in rap tempo. Mijn zoon praat tegen zijn telefoon om een vraag te stellen aan Google. Wil je communiceren met jongeren of met de oudere generaties? Alles heeft zijn eigen aanpak. Dat vind ik leuk: Wie wil je bereiken? En hoe doe je dat?
In de sierteeltsector – waar ik al jarenlang in werk – is een race gaande om zo snel mogelijk te digitaliseren. De klant wil snel weten waar hij zijn groene plant kan kopen. De producent wil laten zien dat hij die groene plant maakt. En dat die beter is dan de groene plant van de buurman. Veel partijen in de sierteelt zijn bezig met aanbodsystemen. Om het beschikbare assortiment groene planten te laten zien en om die plant te kunnen kopen! Je wilt als kweker van die groene plant zichtbaar zijn bij de inkopende partijen. Dus heb je een website, een Facebookaccount, een Instagram account en ben je actief op Twitter en LinkedIn? Hoe hou je dat bij? Heeft het effect? En belangrijker nog: Ga je er meer planten van verkopen?

Keuzes
Ik vind dat je als ondernemer een keuze moet maken in de middelen die je gebruikt. En voor de sierteelt geldt nog altijd dat persoonlijk contact, bellen en mailen de belangrijkste middelen zijn in de onderlinge contacten. Natuurlijk kun je dat aanvullen met online communicatiemiddelen! Maar welke combi van middelen, in welke frequentie en in welke toonzetting doe je dat? Wat is er nodig om je business een boost te geven?
Deze week op de Trade Fair Aalsmeer is weer een prachtige gelegenheid om in gesprek te gaan met je klanten of met je leveranciers. Als kweker laten zien wat voor mooie producten je maakt of je als klant laten verrassen door noviteiten. Zorg dat je klanten volgende week informatie krijgen over wat ze hebben gezien of wellicht gemist hebben. Gewoon via de mail, website of een nieuwsbrief. Misschien kun je je klanten ook vragen hoe ze informatie van je willen hebben. Kies in hoe je communiceert, dat werkt meestal het beste! En probeer het uit. Ik wens iedereen een succesvolle beurs. Tot ziens in Aalsmeer!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *