Marketing en communicatie, dat vinden veel ondernemers gedoe. Lastig, lage prioriteit en niet leuk om te doen. ‘Ik heb er geen tijd voor! Het heeft toch geen zin!? Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken!’ zijn uitspraken die ik dagelijks hoor. In de afgelopen zes weken heb ik stap voor stap uitgelegd hoe ik mijn marketing en communicatie aanpak. Vooral met als doel om het behapbaar te houden.
Niet wetende dat we nu in een hele bijzondere wereld leven. Voor vele ondernemers staat de business in één klap stil. Wat ga je nu doen? Alles omgooien of niet?
Juist nu
Wat voor mij als een paal boven water staat, is dat zichtbaarheid nog belangrijker is geworden. Nu laten zien wie je bent, en voor wie je wat doet, is juist nu belangrijk. Daarom is het fijn als je nu inzichtelijk hebt wie jouw ideale klant is en wat zijn of haar problemen en behoeften zijn. Daarmee weet je welke oplossingen ze nodig hebben en zorg je dat jouw productaanbod daar op inspeelt. Verder heb je uitgezocht via welke kanalen je jouw klant kunt bereiken. En ook daarin zijn de social media zo mogelijk nog prominenter geworden want we zijn met z’n allen nog meer online. Dus zet je nu de laatste stap: Wat is mijn verhaal?
KNOW-LIKE-TRUST
Uitgangspunt van jouw verhaal is altijd kennis delen. Je weet welke vragen jouw klanten hebben. Tegen welke problemen ze aanlopen. Daar gaan jouw berichten over. Je neemt een vraag en geeft daar jouw antwoord op. Je geeft tips en deelt zo je kennis, zonder te gaan verkopen. En ja ik weet het, dan is er altijd de angst dat je teveel weg geeft. Maar dat is zelden waar. Je kunt nog zo vaak iets vertellen, veelal is op termijn toch de hulp van de professional nodig. Door je kennis te delen, laat je jezelf zien. Hiermee bouw je aan je ‘gun-factor’. Wanneer jouw ideale klant vaker iets van jou voorbij heeft zien komen, dan weet hij/zij je te vinden op het moment dat het nodig is (KNOW). En door jouw kennis te delen, heb je gebouwd aan je ‘gun-factor (LIKE). En niet te vergeten ook aan het vertrouwen (TRUST).
Inhoud
De bouwstenen van jouw verhaal zitten in de vragen en problemen die jij de laatste jaren voor klanten hebt aangepakt en opgelost. In iedere klant zit een verhaal. Ook hoor je vaker dezelfde soort vragen. Maak daar een lijstje van: De meest gestelde vragen. In iedere vraag en antwoord schuilen tips. Doe een tip per bericht. Of een lijstje met de ‘Tien tips van …’. Ik heb een schriftje waarin ik onderwerpen die ik langs zie komen opschrijf. Ook heb ik digitaal een werkdocument waarin ik onderwerpen uitschrijf. Zo zorg ik voor de uitwerking van één of meerdere verhaallijnen. Ik plan eens in de maand tijd in om voor de komende zes weken uit te schrijven wat mijn verhaal is de komende tijd. Dan ligt het klaar en kan ik het weer een poosje van mijn actielijstje schrappen. Dat werkt voor mij!
Werkwijze
Ieder mens is anders. Ga ervaren wat werkt en wat niet. Zorg dat je een collega-ondernemer inzet om samen te sparren. En elkaar aan het werk te houden. Weet je niet hoe je jezelf in beweging krijgt? Meld je aan voor mijn ‘Maak van jezelf een content-kanon!’-training. Dan krijg je mijn tools en zet ik je aan het werk. Dan heb je geheid voor de komende drie maanden een plan en inzicht in jouw content voor de komende tijd. Nu heb je, misschien ongewild de tijd, pak het dan ook! Bel mij op 06 22 51 50 32 of mail: winny@paauwcommunicatie.nl Zorg dat je zichtbaar bent en blijft. Juist nu!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!